Bankowość wykłady, Archiwum, Semestr VII, Bankowość

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano z Chomika
DonBazylian
[.?.] nieczytelne
Zagadnienie 1.
System bankowy w Polsce
System bankowy
to ogół instytucji bankowych i para bankowych oraz norm prawnych ustalających organizację,
zakres i zasady działania banków.
Czynniki wpływające na rozwój systemu bankowego
:

porządek społeczny (wartości kulturowe) i gospodarczy (cele gospodarcze)

struktura i wielkość popytu na usługi bankowe

skłonność banków do innowacji bankowych

regulacje prawne działań bankowych
Koncepcje rozwoju systemów bankowych:
1. koncepcja funkcjonalna

rozwój systemu bankowego jest następstwem rozwoju gospodarki

zmiany w systemie bankowym następują spontanicznie pod wpływem zmian zachodzących na rynku
2. koncepcja instytucjonalna

ściśle powiązana między kształtowaniem instytucji finansowych a rozwojem systemu bankowego

struktura systemu bankowego nie jest spontanicznie ukształtowana
Model anglosaski /angloamerykański/ (Kanada, Australia):

opiera się na rynkach finansowych stąd nie ma tu uzależnienia podmiotów od banków komercyjnych

dopływ kapitału następuje poprzez emisję papierów wartościowych i giełdę

istotną rolę odgrywają tu różnego typu fundusze inwestycyjne (banki inwestycyjne)
Zalety:

pobudzanie innowacji finansowych

nadawanie kluczowej roli kapitałowi rynkowemu (akcje, obligacje)

wysoka specjalizacja banków

dbałość o klienta
Wady:

częste wahania stóp procentowych

duże ryzyko transakcji

zmiany klientów i partnerów dokonujących transakcji

duża formalizacja transakcji
Model niemieckojapoński /kontynentalny, reński/ (Hiszpania, Austria, Szwajcaria):

dopływ kapitału odbywa się poprzez kredy bankowy

dominującą rolę w sektorze finansowym pełni system bankowy a szczególnie banki uniwersalne

banki zaspokajają zarówno krótko jak i długoterminowe potrzeby klientów
Zalety:

finansowanie podmiotów gospodarczych na podstawie indywidualnych umów kredytowych

długoterminowe finansowanie między bankiem i korporacją finansową

stymulowanie powstawania silnych banków uniwersalnych
Wady:

niedostateczne rozszerzanie wachlarza instrumentów finansowych

opóźnienia we wprowadzaniu innowacji bankowych

mniejsza odporność na konkurencję ze strony instytucji para bankowych
Anglosaski
Niemieckojapoński
Cechy wspólne

dwupoziomowy układ systemu bankowego

deregulacja (liberalizacja)

konsolidacja (holdingi, konglomeraty)

globalizacja rynku kapitałowego (bankowość międzynarodowa)
Finansowanie
rozwoju
wewnętrzne, za pośrednictwem rynku
kapitałowego
zewnętrzne oparte na kredytach bankowych
indywidualnie negocjowanych
2
Charakter banków specjalistyczne
uniwersalne
Polityka pieniężna kontrola podaży pieniądza poprzez operacje
otwartego rynku
kontrola akcji kredyt. banków poprzez kredyt
refinansowy
Funkcje systemu bankowego:

stworzenie mechanizmów gromadzenia środków oraz ich inwestowania w różne przedsięwzięcia

zapewnienie możliwości dokonywania płatności między podmiotami gospodarczymi, transferu w czasie i
ponad granicami

zapewnienie skutecznych rozwiązań w zakresie zarządzania ryzykiem bankowym

zapewnienie informacji cenowej, co stwarza możliwości podejmowania decyzji przez podmioty gospodarcze

stworzenie warunków do transformacji środków inwestowanie (co do czasu, wielkości i ryzyka)
Funkcje systemu bankowego:
emisyjna, regulacyjna, depozytowokredytowa, rozliczeniowa, alokacyjna, finansowodoradcza, stymulacyjna
Prawo bankowe
– zespół norm prawnych regulujących powstawanie, funkcjonowanie oraz zasady likwidowani
instytucji bankowych a także zasady funkcjonowania nadzoru bankowego.
Podział prawa bankowego:

publiczne – regulujące bezwzględnie obowiązujące zasady funkcjonowania instytucji bankowych, jak np.
formy prawne funkcjonowania banków,

prywatne – regulujące zasady zawierania i wykonywania umów zawieranych przez klientów z bankami
Źródła polskiego prawa bankowego:

Konstytucja – art. 227 ust. 1

ustawy

przepisy wykonawcze (rozporządzenia): Prezesa NBP, RPP, KNF.

instrukcje i regulaminy bankowe, statuty banków
Ustawy
znajdujące zastosowanie
:

wyłącznie do stosunków bankowych (Ust. PB, Ust. o NBP, Ust. o BFG)

w działalności bankowej jak i do innego rodzaju stosunków prawnych (Ust. KC, Ustawa prawo wekslowe,
KH)
Akty normatywne:

zewnętrzne:
O
Prawo bankowe
O
Ustawa o rachunkowości
O
Ustawa o NBP
O
KC, KH
O
Prawo czekowe, Prawo dewizowe

wewnętrzne
O
statut banku
O
decyzje rady nadzorczej
O
uchwały zarządu
O
Zarządzenia i decyzje Prezesa
O
Instrukcje służbowe
Globalne regulacje w bankowości:
Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego

Konkordat Bazylejski 1975

I umowa kapitałowa – Basel I – 1988

II umowa kapitałowa – Basel II – 2004
Cechy systemu bankowego do roku 1989:

„jeden bank, jeden rachunek, jeden kredytodawca”

system bankowy realizował zadania państwowe

kapitałowa własność państwa, brak kapitału prywatnego

branżowość – klient przypisany do konkretnego banku

brak instytucji nadzoru bankowego

brak konkurencji międzybankowej mała ilość banków

brak przepisów i norma ostrożności bankowej
3

NBP kredytował gospodarkę i banki

nie występował proces upadłości

oferowanie takich samych produktów na takich samych zasadach

brak oceny realności zwrotu kredytu
Przekształcenia w 1989 r. – cztery płaszczyzny:
1)
budowa nowego systemu prawnego, normującego działalność banków
2)
przekształcenie NBP w nowoczesny bank centralny
3)
doprowadzenie do powstania banków komercyjnych, w tym także banków z kapitałem zagranicznym
4)
prywatyzacja banków komercyjnych
Cechy systemu bankowego po 1989 r.:

system dwuszczeblowy

przepisy prawne regulujące działalność systemu

różnorodność kapitału w bankach

istnieje konkurencja międzybankowa

banki działają na zasadach samodzielności, samofinansowania
Zagadnienie 2.
Struktura (instytucje systemu bankowego w Polsce).
Struktura systemu bankowofinansowego w Polsce:

NBP

Banki (uniwersalne, specjalistyczne, spółdzielcze, kasy oszczędnościowe)

Pozabankowe instytucje pośrednictwa finansowego (tow. ubezp., tow. inwest., fundusze emerytalne, firmy
factoringowe, domy maklerskie, GPW, towarzystwa leasingowe, doradcy inwestycyjni)

Pozostałe instytucje (KNF, BFG, RPP, KIR, ZBP)
adzór bankowy:

1989 – Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego

1998 – Komisja Nadzoru Bankowego, GINB organ wykonawczy, który wykonuje i koordynuje decyzje:
zadania określone przez KNB.

2008 – Komisja Nadzoru Finansowego nadzorowana przez prezesa RM
KF sprawuje nadzór nad:

sektorem bankowym

rynkiem kapitałowym

rynkiem ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz nad instytucjami pieniądza elektronicznego
Cele nadzoru bankowego:

zapewnienie bezpieczeństwa wkładów gromadzonych w banku na rachunkach bankowych

nienaruszanie prawa bankowego oraz innych przepisów prawnych obowiązujących bank

niedopuszczenie do utraty płynności przez bank
Funkcje nadzoru bankowego:
licencyjna, ostrożnościowa, nadzorcza (dotyczy ryzyka kredytowego, cenowego i operacyjnego), dyscyplinująca
/policyjna, restrykcyjna/
Zalety nadzoru zintegrowanego:

pozwala osiągnąć korzyści skali i efektywne wykorzystywanie dostępnych środków

pozwala unikną postarzania i pokrywania się kompetencji poszczególnych instytucji nadzorczych

zwiększa przejrzystość odpowiedzialności, celów działania i obowiązującego prawa

posiada większy status w strukturze instytucjonalnej kraju niż pojedyncze nadzory nad poszczególnymi
segmentami rynku,

nadzór zinterpretowany jest odpowiedzią na powstawanie coraz bardziej złożonych produktów i usług
finansowych i konglomeratów finansowych
Wady nadzoru zintegrowanego:
4

poszczególne segmenty rynku finansowego charakteryzują się swoją specyfiką w tym różnymi profilami
ryzyka oraz różnym wkładem sprawozdawczości co utrudnia nadzorowanie na jednolitych zasadach

korzyści skali mogą okazać się znikome i zintegrowany nadzorca (KNF) może nie być bardziej efektywne
od kilku wyspecjalizowanych i samodzielnych instytucji

integracja nadzorów wiąże się z problemami natury legislacyjnej oraz trudnościami wprowadzenia nowych
zintegrowanych systemów informatycznych.
Modele gwarantowania depozytów:

wąski,
paybox, gwarantowanie depozytów w przypadku upadłości banku

szeroki,
Rick minimer, gwarantowanie depozytów w przypadku upadłości banku oraz oferowanie pomocy
bankom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznofinansowej
Bankowy Fundusz Gwarancyjny
(ust. z dnia 14.12.1994, weszła w życie 17.02.1995), zadania:

ochrona wkładów pieniężnych na rachunkach bankowych

udzielanie pomocy finansowej bankom, które znalazły się w obliczu utraty wypłacalności

wspieranie procesów łączenia się banków zagrożonych z silnymi jednostkami bankowymi

gromadzenie informacji oraz bieżąca i okresowa analiza rozwoju sytuacji finansowej banków
Gwarancje BFG:

100% do 1000 €

90% do 18000 € (od 1.01.2002), 22500 € (od 01.01.2003), 50000 € od 24.11.2008
Czyje depozyty nie podlegają ochronie?

Skarbu Państwa

instytucji finansowych takich jak: banki, domy maklerskie, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne,
NFZ, podmioty świadczące usługi ubezpieczeniowe

podmiotów, które nie są uprawnione do sporządzanie uproszczonego bilansu oraz rach. zysków i strat

kadry zarządzającej bankiem oraz głównych akcjonariuszy (posiadających co najmniej 5% akcji banku).
Źródła finansowania BFG:

przymusowe, obowiązkowe opłaty, które są wnoszone przez banki

dochody z oprocentowanych pożyczek udzielanych przez fundusz różnym bankom

środku uzyskane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej

z dotacji z budżetu państwa

z kredytu udzielonego przez NBP

dochody z oprocentowania papierów wartościowych, w które fundusz może angażować środki finansowe
Krajowa Izba Rozliczeniowa
(22.11.1991, 5.04.1993) – organizacja i przeprowadzanie rachunków
międzybankowych
Organizacja KIR: centrala KIR oraz bankowe regionalne izby rozrachunkowe BRIR.
KIR dokonuje rozrachunków za pomocą
systemów
:
1)
SYBIR (System Bankowych Izb Rozliczeniowych) izba papierowa
2)
ELIKSIR (System Elektornicznych Izb Rozliczeniowych) – izba elektroniczna
3)
IMBIR – system optycznego odczytywania dokumentów eliminujący ręczne wprowadzanie danych do
komputera
4)
EUROELIKSIR – tylko w walucie €
Bankowy Arbitraż Konsumencki
(od 1.03.2002) został powołany w celu rozstrzygania sporów pomiędzy:

konsumentami – klientami banków

bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależnego wykonania przez bank
czynności bankowej lub innych czynności na rzecz konsumenta.
Elementy wniosku:

określenie konsumenta
5

określenie banku

dokładne określenie żądania

podanie wartości przedmiotu sporu (powyżej 8000 zł)
Zagadnienie 3.
arodowy Bank Polski
Podstawowy cel
– utrzymanie stabilnego poziomu cen, przy jednoczesnym wspieraniu polityki gospodarczej
Rządu o ile nie ogranicza to podstawowego celu NBP
Obszary działalności BP:

polityka pieniężna

obsługa Skarbu Państwa

nadzór bankowy

działalność emisyjna

współpraca międzynarodowa

działalność dewizowa
Działania na rzecz systemu bankowego:

działalność legislacyjna

działalność na rzecz systemu płatniczego

działalność statystycznoanalityczna

działalność edukacyjna i informacyjna
Funkcje BP:

emisja środków pieniężnych
O
wpuszczanie w obieg znaków pieniężnych
O
regulowanie ilości pieniądza w obiegu rynkowym
O
organizowanie obiegu pieniężnego
O
niszczenie zużytych znaków pieniężnych

bank banków
O
organizuje system rozliczeń pienięznyc
O
pełni w sostudnku do banków funkcje regulacyjne
O
prowadzi bieżące rozrachunki międzybankowe
O
sprawuje kontrolę na działalnością banków

centralny bank państwa
O
współdziałanie przy organizowaniu koncepcji społecznogospodarczych rozwoju kraju
O
przyjmowanie lokat od banków
O
kształtowanie polityki kursowej
O
obsługa kasoworozliczeniowa instytucji rządowych
O
obsługa długu publicznego
O
sprawuje funkcje nadzoru bankowego na całym systemem bankowym
Organy BP: Prezes, RPP, Zarząd.
Prezes –
max. 2 kadencje po 6 lat, powoływany przez Sejm na wniosek Prezydenta:

jest przełożonym wszystkich pracowników

przewodniczący RPP i Zardządu NBP

reprezentuje NBP na zewnątrz

reprezentuje interesy RP w międzynarodowych instytucjach bankowych oraz o ile Rada Ministrów nie
postanowi inaczej w międzynarodowych instytucjach finansowych
Rada Polityki Pieniężnej
– powołana 17.02.1998 r., w skład której wchodzą przewodniczący Rady (Prezes NBP)
+ 9 członków powołanych przez Prezydenta RP, Sejm i Senat. (kadencja 6 lat):

ustala corocznie założenia polityki pieniężnej i przedkłada je do wiadomości Sejmowi równorzędnie z
przedłożeniem przez Radę Ministrów Projektu ustawy budżetowej
⊠ʴ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl
  •