BattleRealms-instrukcja, Gry
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Prolog
2
I
Wprowadzenie
5
II
Instalacja
8
III Rozpocz«cie gry
9
IV Interfejs
17
V
Yin i Yang
20
VI Ochrona wioski
22
VII Klany
23
Klan Smoka
23
Klan W«ýa
36
Klan Lotosu
49
Klan Wilka
62
Podstawowe struktury
76
Jednostki niezrzeszone
77
VIII åwiat jak ýywy
79
IX Problemy techniczne
80
X
Twrcy gry
81
Dodatek A: Skrty klawiszowe
84
Dodatek B: Alchemia jednostki
86
Dodatek C: Drzewa struktur
90
Pomoc techniczna
91
Gwarancja
92
PROLOG
terw pod setkami trzepoczcych sztandarw Smoka. Po dwch
tygodniach od heroicznej wyprawy powrci¸ pierwszy i jedyny
wojownik Ð wjecha¸ ledwo trzymajc si« w siodle, a jego ciemna
krew oblepia¸a tuziny g¸«bokich i poszarpanych ran. By¸ prawie
trupem. W jakiæ sposb koÄ umkn¸ daleko i wystarczajco
szybko z miejsca starcia, aby unikn losu swego nieszcz«snego
jedca. Widzc to, Tarrant zrozumia¸, ýe nadziej na przetrwa-
nie klanu Smoka jest podj«cie natychmiastowej ucieczki.
Kiedyæ, na d¸ugo przed czasem naszych ojcw i dziadw, kon-
tynent stanowi¸ ca¸oæ.
By¸ to bogaty i p¸odny kraj falujcych wzgrz i pierwotnych
lasw, w ktrym ýy¸o wielu niezwyk¸ych ludzi. Cz«æ z nich
przyby¸a tutaj na pok¸adach statkw z dalekich ldw i zdecy-
dowa¸a si« osiedli, inni opuæcili grskie siedziby i zamieszkali
w dolinach Ð byli to grale, ktrzy potrafili wymieni imiona
swoich przodkw pami«tajcych najbardziej zamierzch¸e wy-
darzenia. Wiedziano, czym jest wojna, ale pokj by¸ regu¸
Ð pokj zrodzony z si¸y i dostatku.
TydzieÄ pniej mury W«ýowej K«py Ð mury, ktre nigdy do-
td nie by¸y oblegane Ð zosta¸y opuszczone, a cz¸onkowie kla-
nu Smoka rozpocz«li d¸ugi marsz na po¸udnie. W cigu miesi«-
cy nieprzerwanej w«drwki do kolumny koni, wozw i ludzi
do¸czali wciý nowi uchodcy Ð mieszkaÄcy mijanych ziem Ð
ktrzy doskonale wiedzieli, ýe dumny Smok nigdy nie ucieka
przed przeciwnikiem, ktrego moýna pokona. Wielu zdecydo-
wa¸o si« jednak pozosta i broni w¸asnej ziemi Ð takim æmia¸-
kom oddawano czeæ, lecz nigdy nikt wi«cej juý o nich nie s¸y-
sza¸. Takýe zwiadowcy wysy¸ani na p¸noc znikali bezpowrot-
nie. Klan Smoka w«drowa¸ wi«c wciý na po¸udnie...
Nigdzie chwa¸a tamtego okresu nie by¸a wi«ksza, niý w W«ýowej
K«pie Ð sto¸bie klanu Smoka. Rzebiarze, ktrych imion dziæ juý
nikt nie pami«ta, tak zr«cznie ukszta¸towali jego mury, ýe ch¸op-
stwo wierzy¸o, iý s ýywe, zapomniani juý szogunowie stworzy-
li panujce tam prawa Ð rwnie surowe, jak zrozumia¸e i oczy-
wiste, a dawni mistrzowie (kto jest jeszcze w stanie wymieni
imi« choby jednego z nich?) wywiczyli miejscowych wojowni-
kw w subtelnych, lecz zabjczo skutecznych technikach walki.
Nawet najroztropniejsi uczeni pisali z dum na zwojach poz¸aca-
nego papirusu, ýe si¸a i honor Smoka b«dzie trwa wiecznie...
Wreszcie, po szeæciu miesicach uciekinierzy przekroczyli
ostatni grski grzbiet i ujrzeli bezkresny ocean. Smok nie mia¸
juý dokd ucieka...
... i nagle, w cigu jednego roku Ð jednego zasiewu, jednych
ýniw, jednej straszliwej zimy Ð wszystko przepad¸o.
Tarrant Starszy oczywiæcie to przewidzia¸, dlatego juý podczas
w«drwki wyznaczeni przez niego uczeni mieli za zadanie ob-
myæli sposb ucieczki dla ludzi klanu Smoka. Niestety, nie by-
¸o czasu na budow« statkw ani miejsca, w ktrym moýna si«
bezpiecznie ukry, natomiast wi«ksza cz«æ armii poleg¸a
w pierwszej, zgubnej i straszliwej wyprawie przeciwko Hordzie.
Jedyna i ostatnia nadzieja Tarranta leýa¸a zamkni«ta w skrzyn-
ce ze srebrnymi okuciami znajdujcej si« w jego prywatnym
wozie Ð Sfera W«ýa, najbardziej staroýytny ze skarbw Smoka
i symbol jego przywdztwa. Niektre opowieæci g¸osi¸y, ýe Sfe-
ra pozwala wezwa ducha Smoka, jeæli sytuacja klanu b«dzie
rzeczywiæcie bardzo ci«ýka. Niewielu w to wierzy¸o, ale mo-
ment by¸ faktycznie wyjtkowy. Kiedy wi«c znuýeni wielomie-
si«cznym marszem ludzie przygotowywali si« do ostatniego
starcia z Hord, Tarrant Starszy przekaza¸ przywdztwo nad
klanem swojemu synowi, Tarrantowi M¸odszemu.
Do dziæ nie wiadomo Ð wwczas teý nikt nie wiedzia¸ Ð kim lub
czym byli: demonami, potworami, a moýe duchami? Byli po
prostu czarn i nieludzk Hord, rosnc w si¸« gromad, ktrej
niezliczone zast«py nadchodzi¸y zza p¸nocnych granic, gdzieæ
z grskich bezdroýy. Ktr«dy przeszli, nic nie pozostawa¸o przy
ýyciu Ð usycha¸y i obumiera¸y nawet drzewa. Nie by¸o rwnieý
cia¸... Zreszt nie przetrwa¸ nikt, kto mg¸by je pochowa.
Tarrant Starszy rzdzi¸ W«ýow K«p w tych trudnych dniach,
a nie by¸ on tchrzem. Gdy tylko us¸yszano o zagroýeniu, jakie
niesie z sob Horda, najdzielniejsi z jego samurajw pojechali na-
przd, aby spotka si« z ni o pierwszym brzasku Ð setki boha-
Witamy w Battle Realms!
I
Sam zaæ opuæci¸ obozowisko Ð postanowi¸ sprbowa niemoý-
liwego i... zgin. Nie by¸o æwiadkw jego ostatnich chwil,
wiadomo tylko, ýe osign¸ zamierzony cel. Zgromadzeni
uchodcy us¸yszeli przeszywajc zmys¸y furi« Smoka, a fala
powietrza powali¸a ludzi, konie i wozy. Ziemia zachowywa¸a
si« jak w agonii Ð wielu tych, ktrzy przeýyli d¸ug i wyczer-
pujc w«drwk«, teraz zgin«¸o pod lawinami kamieni lub
wpad¸o w rozpadliny pojawiajce si« pod ich stopami, nato-
miast reszta st¸oczy¸a si« i modli¸a o wybawienie.
Odwiedzasz t« tawern« w mrocznych dniach, obcy przyby-
szu. Na zewntrz staniesz twarz w twarz z bandytami,
w¸cz«gami i magami, b«dziesz zmuszony zmierzy si«
z przebieg¸oæci, moc i strachem, czeka Ci« takýe koniecz-
noæ uk¸adania si« z herosami, poznawania legend i rozwi-
zywania tajemnic. Wiele istot z pewnoæci b«dzie prbowa-
¸o Ci« zabi. Dlaczego? Bo widz w Twoich oczach, ýe d-
ýysz do czegoæ wi«cej, niý spokojne ýycie ch¸opa. A marze-
nia s niebezpieczne, mj przyjacielu! S cz«sto znacznie
bardziej grone, niý ludzie, ktrzy ýycz Ci æmierci.
Kiedy trz«sienie ziemi usta¸o, szcz«æliwcy, ktrym uda¸o si«
przeýy gniew Smoka, ledwie mogli si« rusza ze strachu. Ca-
¸ odwag« i dar przekonywania Tarranta M¸odszego poch¸on«-
¸o zmuszenie ludzi do odbudowy obozu i zebrania pozosta¸oæci
taboru. Gdyby wwczas pojawi¸a si« Horda, nie napotka¸aby
ýadnego oporu z ich strony. Ale Horda nigdy nie nadesz¸a.
Jeýeli masz zamiar przeýy swoj pierwsz noc w obozowi-
sku Wilka lub w ¸ani W«ýa, musisz si« szybko wiele na-
uczy. Rzecz najwaýniejsza, to zrozumie natur« wielkich
klanw i pozna wydarzenia, ktre j kszta¸towa¸y przez te
ostatnie trzysta lat. Pos¸uchaj wi«c, jak si« sprawy maj.
Klan W«ýa
pochodzi od staroýytnego klanu Smoka i za-
wsze by¸ dominujc si¸ w naszej krainie. Z dobytkiem
niewiele wi«kszym od skry na plecach i woli przetrwania
ich przodkowie wyrzebili paÄstwo ze ska¸ tworzcych te
wzgrza. By moýe nauczyli si« by bardziej szorstcy, niý
surowoæ swojego codziennego mozo¸u i harwki. Ich rz-
dy zawsze by¸y srogie i nieust«pliwe, ale walczcy cz¸onko-
wie tego klanu Ð bo nie mog« nazwa ich prawdziwymi
wojownikami Ð woleli twardy pienidz od honoru. Jest ta-
kie powiedzenie: ãJeæli spotkasz na drodze bandyt«, zap¸a
mu, a odejdzie i zostawi ci« w spokoju. Poproæ W«ýa o po-
moc, a zap¸acisz dwm bandytom tego samego dnia. A po-
nadto nigdy si« ich nie pozb«dzieszÓ.
I w¸aænie wwczas Ð przygldajc si« za¸amanym i przeraýo-
nym ludziom Ð Tarrant M¸odszy zrozumia¸, ýe nie b«d wi«cej
klanem Smoka. Coæ by¸o w oczach tych wszystkich dzieci, kt-
re widzia¸y swoje domy opuszczone z powodu nadcigajcego
z¸a... Coæ tkwi¸o w spojrzeniach wojownikw rozpami«tuj-
cych dzielnych towarzyszy broni, ktrzy walczyli i umierali,
ale nie uciekali... Teraz naleýeli do ziemi, nie do nieba. Wciý
jeszcze mogli by zawzi«ci i z dum pracowa na swojej nowej
ziemi. Z tej pokory i nieugi«tej woli ýycia narodzi¸ si« klan W«-
ýa Ð nasz nowy klan.
Dziæ kaýdy, kto podrýuje na p¸noc przez gry, dotrze w pew-
nym momencie do poszarpanego urwiska nad niebezpieczn
rozpadlin, w ktrej znajduje si« szeroki kana¸ pe¸en ostrych
ska¸ i wirw. W pogodny dzieÄ moýna ujrze w oddali lini« dru-
giego brzegu, ale najcz«æciej jest on ukryty w g«stej mgle. Furia
Smoka prze¸ama¸a nie tylko kontynent, ale i ducha ludzi. Dom
naszych przodkw leýy za wodami kana¸u nie do przebycia.
Czy Horda cigle czeka na drugim brzegu? Tego nikt nie wie.
Ludzie W«ýa byli surowi, ale przynajmniej trzymali porz-
dek, gdy zasiada¸a na tronie dynastia Oja, potomkowie Tar-
ranta. Tak juý jednak nie jest. Od kiedy przekl«ty dzieciak
zamordowa¸ swojego ojca, a jego bracia okazali si« zbyt
g¸upi, aby ýy... No cý, nie by¸o syna Smoka na tronie od
lat. To, co by¸o niegdyæ wspania¸ armi, dziæ jest pstr
zbieranin w¸cz«gw i z¸odziei, a kaýdy prbuje zabi dru-
giego, zanim Lotos lub Wilk zechc uczyni to z w¸asnej
woli. Jednak klan W«ýa wciý podsyca aspiracje wielkich
lordw Ð skaczcych sobie do gard¸a Shinja i Otomo Ð i wt-
pi«, aby zechcieli oni bez powodu schowa ostrza. Chyba, ýe
nawzajem w swoich trzewiach...
Kaýdego dnia myælimy o tym coraz mniej. Teraz tutaj jest nasz
prawdziwy dom.
5
I
Klan Wilka
rwnieý przysporzy¸ wielu k¸opotw, od kiedy
pojawi¸ si« na naszym wybrzeýu. To dziwni ludzie, gburo-
waci, oddajcy si« dziwnym rytua¸om, jak choby wycie do
ksi«ýyca, utrzymujcy kap¸anki krypty i z luboæci wyýy-
wajcy si« w brutalnych zawodach sportowych. Widzia¸eæ
kiedykolwiek mecz Wilczej Pi¸ki? Nie?! Powinieneæ dzi«ko-
wa niebiosom. Rozgrywka wymaga olbrzymiej ýelaznej
pi¸ki i zbyt licznego stada Wilkw pogrýonych w szale bi-
tewnym, a Ð jeæli mam by szczery Ð jest bardziej niebez-
pieczna dla widzw, niý dla rozszala¸ych graczy, ktrzy
wiedz, kiedy naleýy zrobi unik. Juý rozumiesz?
Wilki ýy¸y niegdyæ w miar« zgodnie ze swoimi panami z kla-
nu W«ýa i z cz¸onkami osobliwego klanu Lotosu, ale to by¸o
dawno, bardzo dawno temu. Spr o prawa uýytkowania ko-
palÄ oraz kilka pchni« noýem w plecy doprowadzi¸o do
otwartej wojny mi«dzy klanem Wilka a ludmi Lotosu. Klan
W«ýa wtrci¸ si« do sprzeczki, a za spraw Lorda Zymetha
i jego czarodziejskich sztuczek Wilki zacz«¸y niewolniczo
pracowa w kopalniach ¸upku naleýcych do klanu Lotosu.
Gdyby to ode mnie zaleýa¸o, pr«dzej uczyni¸bym niewolnikiem
Smoka i kaza¸ roznosi mu piwo, niý zmusi¸ Wilka do pracy
w kopalni. Trwa¸o to trzydzieæci lat, aý w koÄcu klan Wilka
rozpocz¸ bunt przeciwko ciemi«ýycielom, walczc wszyst-
kim, co by¸o do dyspozycji: kilofami, m¸otami kowalskimi
i go¸ymi pi«æciami. Teraz Wilki ukrywaj si« w lasach, ale
wciý mog uderzy na ludzi Lotosu, wymachujc pot«ýny-
mi m¸otami Ð i cz«sto to robi. Wtpi« w to, ýe wojna prowa-
dzona przez starego wodza Wilkw, ktrym jest Siwy Grzbiet,
zakoÄczy si«, zanim nie wypatroszy on wszystkich ludzi Lo-
tosu. Pytanie tylko, czy uda mu si« to osign, czyý nie?
Ma¸o znam klan Lotosu, ale teý nie pragn« wiedzie o nim
nic wi«cej. Ludzie Lotosu od zawsze zajmowali Wysoki P¸a-
skowyý, g¸wnie dlatego, ýe nikt inny nie chcia¸ tej ziemi.
Magia Lotosu jest okrutna i chora Ð jak ich serca, zreszt
choroba jest przez nich uznawana za symbol honoru. Im s
pot«ýniejsi, tym na wi«ksze cierpi schorzenia. Poza Lordem
Zymethem i jego straszliwymi kapitanami Ð Issylem i Kori-
lem Ð wygldaj na odmieÄcw, ale s inni w specyficzny
sposb. By moýe ich plagi nie mog pokona tego, co nie
jest juý ýywe... Albo teý toczcy ich cia¸a rozk¸ad nie jest
w stanie æcierpie smaku tak obrzydliwego mi«sa...
Jeæli staniesz w walce przeciwko cz¸onkowi klanu Lotosu,
ktry z nieziemskim wdzi«kiem niesie ostrze lub pa¸k« i za-
bija z niedba¸ym instynktem pajka, b«dziesz marzy¸, aby
jego miejsce zaj¸ zwyczajny piechur z krwi i koæci...
W czasie wojny Lotosu z klanem Wilka by¸em æwiadkiem
okropnoæci, jakich cz¸owiek nigdy nie moýe potem zapo-
mnie. Widzia¸em wojownikw z p¸ucami tak zgni¸ymi, ýe
dziwaczne machiny wymusza¸y obieg powietrza w ich roz-
gorczkowanych cia¸ach. Widzia¸em pow¸czce nogami
monstra, ktrych brzuchy wype¸nia¸y roje wijcych si«
i g¸odnych robakw. Widzia¸em teý odci«te rami« Wilka,
ktre zjada¸a czarna, bulgoczca flegma wyksztuszona
przez cz¸owieka wygldajcego na æmiertelnie chorego nie-
do¸«g«. Ale oni nie umieraj tak ¸atwo. Wyobra sobie, jak
mocne musz by te bestie, jeæli s w stanie przetrwa tak
straszliwe plagi i zarazy. A teraz odpowiedz, w jaki sposb
Twoje ostrze moýe tak kreatur« nauczy porzdku...
Chcia¸byæ wiedzie coæ wi«cej o
klanie Smoka
? Widz«, ýe
interesujesz si« histori... Nazywany w ten sposb Wý nie
urodzi¸ si« od czasw Prze¸amania Kontynentu, zreszt oni
nie lubi s¸ysze tego imienia. Znaczy ono dok¸adnie... Jak
Ci to powiedzie? Oznacza wierzenia i zasady, ktre zosta¸y
zapomniane dawno temu, ale jeszcze nie min«¸o tyle czasu,
aby ca¸kowicie znikn«¸y z serca. Nie, nie powinienem wy-
mawia g¸oæno tego imienia.
Dawne historie s dobre na wieczorn opowieæ, ale pod wa-
runkiem, ýe przy Twoim stole nie siedzi Wý. Smok wywiczy¸
kiedyæ ¸ucznikw, ktrzy potrafili z odleg¸oæci trzystu krokw
odstrzeli cz¸owiekowi ucho, nie jak ci pijacy z klanu W«ýa ze
swoimi muszkietami. Dawni szermierze teý nie byli ¸ajzami
poszukujcymi ¸atwego celu, lecz fizycznymi i duchowymi
mistrzami, pos¸ugujc si« rwnie sprawnie zarwno cia¸em,
jak i umys¸em. Ktoæ wprowadzi¸ do ich sztuki walki elementy
teatru kabuki Ð pe¸ne wdzi«ku pchni«cia i odparowania ataku.
Mwi si«, ýe dawni samurajowie nigdy nie zaznali poraýki,
tylko chwa¸« Ð tak w ýyciu, jak i w momencie æmierci...
Ach, ale ktý mg¸by poprowadzi nas z powrotem do tam-
tych wspania¸ych dni? Smok opuæci¸ serca ludzi, mj przyja-
cielu. Dlatego najlepiej rozmawia o rzeczach takich, jakie s.
I
l
6
7
II
WYMAGANIA SYSTEMOWE
Przed instalacj gry Battle Realms powinieneæ si« upewni, ýe
sprz«t komputerowy, ktrym dysponujesz, spe¸nia (lub prze-
wyýsza) poniýsze wymagania techniczne.
Jest jakiæ katastrofalny czynnik we wszystkich dzia¸aniach, ktre
s podejmowane z myæl o przetrwaniu w æwiecie gry Battle Re-
alms Ð podrýowaniu, dowodzeniu oddzia¸ami i tworzeniu szyb-
ko rozwijajcego si« klanu. Te elementy s ukryte wærd wielu de-
tali opisanych w dalszej cz«æci niniejszej instrukcji. Jeæli chcesz,
moýesz skorzysta z poniýszych informacji i zg¸«bi æwiat Battle
Realms, a nast«pnie zapozna si« z reszt instrukcji, szukajc do-
datkowych informacji.
III
Wymagania minimalne:
Procesor Pentium II 400 MHz Celeron
lub rwnowaýny.
System Windows¨ 98/2000/ME/XP.
Pami« 64 MB RAM.
Karta graficzna z akceleratorem 3D AGP
i 16 MB pami«ci (zgodna z DirectX 8.0).
Karta dwi«kowa zgodna z DirectX 8.0.
DirectX 8.0. lub wyýszy.
Nap«d CD-ROM x4.
600 MB wolnego, nieskompresowanego miejsca na
twardym dysku.
Klawiatura i mysz.
ROZPOCZ¢CIE GRY
Pierwsz rzecz, ktr zobaczysz po uruchomieniu gry Battle Re-
alms, b«dzie menu g¸wne. Aby rozpocz gr« w trybie jednooso-
bowym, kliknij na przycisku
Nowa Gra
albo wybierz
Tryb Wielo-
osobowy
, jeæli masz ochot« skonfrontowa swoje umiej«tnoæci
z innymi graczami.
Nowa Gra
Moýesz wybra
Podrý Kenjiego
albo
Potyczk«
. Pierwsza opcja
pozwoli Ci dzia¸a w roli Kenjiego, ksi«cia klanu Smoka i ostat-
niego przedstawiciela rodu Tarranta, ktry powraca z haniebne-
go wygnania w poszukiwaniu w¸asnego przeznaczenia. Druga
opcja Ð
Potyczka
Ð umoýliwi Ci wzi«cie udzia¸u w dynamicznej
bitwie przeciwko si¸om dowodzonym przez komputer.
Konfiguracja zalecana:
Procesor Pentium III 750 MHz lub szybszy.
System Windows¨ 98/2000/ME/XP.
Pami« 128 MB RAM.
Karta graficzna z akceleratorem 3D AGP
i 32 MB pami«ci (zgodna z DirectX 8.0).
Karta dwi«kowa zgodna z DirectX 8.0.
DirectX 8.0. lub wyýszy.
Nap«d CD-ROM x4.
600 MB wolnego, nieskompresowanego miejsca na
twardym dysku.
Klawiatura i mysz.
Tryb Wieloosobowy
Wybr tej opcji daje Ci moýliwoæ gry w
sieci lokalnej
(LAN)
lub za poærednictwem
Internetu
Ð korzystajc z programu
GameSpy lub odpowiedniego adresu IP. Jeæli zdecydujesz si«
na jedn z tych moýliwoæci, musisz wczeæniej okreæli swoj
toýsamoæ, wybierajc imi« (nazw«), poziom umiej«tnoæci,
klan i kolor identyfikujcy Twoj druýyn«.
INSTALACJA GRY
Umieæ p¸yt« z gr Battle Realms w nap«dzie CD-ROM kompu-
tera. Kiedy uruchomi si« kreator programu InstallShield, zosta-
niesz poproszony o wybr rodzaju instalacji Ð pe¸nej lub nie-
standardowej (jeæli program InstallShield nie uruchomi si« au-
tomatycznie, kliknij dwukrotnie na ikonie nap«du CD-ROM,
a nast«pnie powtrz t« czynnoæ z ikon pliku ãsetup.exeÓ).
OPCJE USTAWIEÁ
Przed rozpocz«ciem rozgrywki moýesz za pomoc dost«pnych
opcji
zmodyfikowa ustawienia gry, dostosowujc je do w¸asnych
preferencji lub moýliwoæci sprz«towych.
Ustawienia gry
pozwalaj dostosowa do umiej«tnoæci gracza
pr«dkoæ
i
poziom trudnoæci
gry. Jeæli odznaczysz opcj«
Dojrza¸y
,
w grze nie b«d si« pojawia sceny drastyczne.
Opcje wideo
zmieniaj wygld gry.
Rozdzielczoæ
i
Poziom szcze-
g¸owoæci
decyduj nie tylko o wygldzie gry, ale wp¸ywaj rw-
nieý na jej funkcjonowanie Ð obniýenie ich poziomu moýe znaczco
przyspieszy dzia¸anie gry, zw¸aszcza na s¸abszych komputerach.
8
9
[ Pobierz całość w formacie PDF ]