Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ▀ DOKUMENTY, PORADY PRAWNE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ruch drogowy
Bezpieczeñstwo w ruchu drogowym - co powinniœmy wiedzieæ?
Data: 29-10-2008 r.
Ka¿dego dnia na drogach dochodzi do licznych zdarzeñ drogowych. Czêsto kierowcy nie wiedz¹, co w
takich sytuacjach robiæ. Ich nieprawidłowe zachowania wynikaj¹ z nieznajomoœci podstawowych
zasad. Policjanci udzielaj¹ niezbêdnych porad kieruj¹cym pojazdami m.in., jak zachowaæ siê w
przypadku kolizji drogowej czy podczas kontroli drogowej.
Wypadek drogowy, inaczej nazywany komunikacyjnym, to nagłe zdarzenie w ruchu drogowym, w wyniku
którego nast¹piła œmieræ uczestnika ruchu, uszkodzenie ciała lub znaczna szkoda materialna. Jak wynika z
policyjnych statystyk, wiêkszoœæ wypadków powstaje w wyniku: skłonnoœci kieruj¹cych do brawurowej jazdy,
nieuwagi, lekkomyœlnoœci, w tym równie¿ prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Wypadków
drogowych nie jesteœmy w stanie unikn¹æ. S¹ one nieuchronnym nastêpstwem rozwoju motoryzacji. Mo¿emy
jednak ograniczyæ ich liczbê oraz skutki.
Pamiêtajmy!
Nie wolno siadaæ za kierownic¹, gdy jesteœ zmêczony lub niewyspany, albo gdy Ÿle siê czujesz. Nigdy nie
siadaj za kierownic¹ po wypiciu alkoholu. Nie przekraczaj dozwolonej przepisami prêdkoœci. Zawsze stosuj
siê do znaków i sygnałów drogowych. Przestrzegaj zasady ograniczonego zaufania i szczególnej ostro¿noœci,
przede wszystkim wtedy, gdy przeje¿d¿asz skrzy¿owanie, przejœcie dla pieszych lub przejazd dla rowerzystów.
W dalsze trasy staraj siê wybieraæ ze znajomymi i unikaj postojów na odosobnionych pustych parkingach lub
w miejscach. JedŸ ostro¿nie i myœl o tym, co dzieje siê na drodze - analizuj sytuacjê. WyobraŸnia to
podstawowa cecha dobrego kierowcy. Dziecko do 12 roku ¿ycia, nie przekraczaj¹ce 150 cm wzrostu,
przewoziæ nale¿y w foteliku ochronnym lub w innym urz¹dzeniu do przewo¿enia dzieci
odpowiadaj¹cym
wzrostowi i wadze dziecka oraz odpowiednim wymaganiom technicznym.
Kolizje drogowe - porady
Osoby bior¹ce udział w kolizji mog¹ sprawê zakoñczyæ same, jeœli wspólnie uznaj¹, ¿e okolicznoœci zdarzenia
nie budz¹ w¹tpliwoœci. W takim przypadku wymieniaj¹ siê oœwiadczeniami (warto odpowiedni blankiet
woziæ w samochodzie), a nastêpnie zgłaszaj¹ siê z takimi oœwiadczeniami do swoich ubezpieczycieli,
informuj¹c o zdarzeniu. Jeœli okolicznoœci zdarzenia lub ich ocena dokonana przez uczestników jest
niejednoznaczna, w takim przypadku nale¿y wezwaæ policjê. Funkcjonariusze posiadaj¹ niezbêdne
kwalifikacje i usprawnienia do rozstrzygniêcia tego typu sporów.
W przypadku kolizji obowi¹zkiem uczestników jest niezwłoczne usuniêcie z jezdni pojazdów bior¹cych w niej
udział. Nie wolno jednak tego robiæ, jeœli doszło do wypadku z ofiarami. Jeœli usuniêcie pojazdu nie bêdzie
mo¿liwe, wtedy obowi¹zkiem kierowcy jest odpowiednio oznakowaæ miejsce zdarzenia. Musi on - jeœli jest
to mo¿liwe - wł¹czyæ œwiatła awaryjne, a tak¿e ustawiæ trójk¹t ostrzegawczy. Gdy do kolizji doszło na
autostradzie lub drodze ekspresowej, trójk¹t ustawiamy w odległoœci 100 m od unieruchomionych pojazdów.
Na innych drogach poza obszarem zabudowanym w odległoœci 30-50 m od pojazdów.
Kiedy na miejsce przyjad¹ policjanci, uczestnicy zdarzenia maj¹ obowi¹zek bezwzglêdnie dostosowaæ siê do
wydawanych przez nich poleceñ. Funkcjonariusze okreœlaj¹ winnego zdarzenia drogowego. Jeœli wskazany
nie zgadza siê z ocen¹ policjantów, kieruj¹ oni wniosek o rozstrzygniêcie sporu do s¹du grodzkiego
właœciwego dla terenu, na którym zaistniała kolizja.
Mandaty karne
Policjanci nakładaj¹ grzywny tylko w postaci mandatu kredytowego (nie pobieraj¹ gotówki), z wyj¹tkiem
sprawców wykroczeñ nie maj¹cych stałego miejsca zamieszkania na terenie Polski, na których nakłada siê
mandaty gotówkowe. Warunkiem nało¿enia mandatu karnego za ka¿de wykroczenie jest wyra¿enie przez
sprawcê wykroczenia zgody na przyjêcie mandatu.
Funkcjonariusz, który nakłada na kieruj¹cego grzywnê w drodze mandatu karnego, ma obowi¹zek
poinformowaæ go o prawie odmowy jego przyjêcia, a tak¿e o liczbie punktów karnych, które zostan¹ wpisane
na jego konto do policyjnej ewidencji. Informacja o punktach jest wpisywana na odcinku mandatu karnego
wrêczanego sprawcy wykroczenia. W przypadku, gdy sprawca wykroczenia korzysta z prawa odmowy
przyjêcia mandatu, sprawa jest kierowana do s¹du grodzkiego, który orzeka, czy racjê miał policjant, czy te¿
osoba, która odmówiła przyjêci mandatu.
W razie odmowy przyjêci mandatu lub nieuiszczenia w wyznaczonym terminie grzywny nało¿onej
mandatem kredytowym, organ, którego funkcjonariusz nało¿ył grzywnê, wystêpuje do s¹du z wnioskiem o
ukaranie. Uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest s¹d właœciwy do rozpoznania
sprawy, na którego obszarze działania grzywna została nało¿ona. Uchylaj¹c mandat karny, nakazuje siê
podmiotowi, na rachunek którego pobrano grzywnê, zwrot uiszczonej kwoty.
Pamiêtaj!
Przekroczenie dozwolonej prêdkoœci pozwala na nało¿enie grzywny!
W przypadku przekroczenia prêdkoœci o mniej ni¿ 6 km/h, pomimo mo¿liwoœci nało¿enia grzywny do 50
złotych, punktów karnych nie przypisuje siê.
Kontrola drogowa
Pojazd powinien byæ zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie zagra¿a jego bezpieczeñstwu.
W celu dojazdu do wyznaczonego miejsca, policjant mo¿e wydaæ kontrolowanemu uczestnikowi ruchu
polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.
W przypadku wydania przez funkcjonariusza sygnału do zatrzymania pojazdu kieruj¹cy jest obowi¹zany:
zatrzymaæ pojazd oraz trzymaæ rêce na kierownicy i nie wysiadaæ z pojazdu, chyba ¿e za¿¹da tego
kontroluj¹cy. Na polecenie kontroluj¹cego kierowca powinien: wył¹czyæ silnik, wł¹czyæ œwiatła awaryjne.
Kieruj¹cy pojazdem lub pasa¿er pojazdu mog¹ wysiadaæ z kontrolowanego pojazdu wył¹cznie za
zezwoleniem kontroluj¹cego.
Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kieruj¹cemu stopieñ, imiê i nazwisko oraz przyczynê zatrzymania,
a ponadto:
policjant umundurowany okazuje legitymacjê słu¿bow¹ na ¿¹danie kontrolowanego uczestnika ruchu,
policjant nieumundurowany okazuje legitymacjê słu¿bow¹ bez wezwania.
Funkcjonariusz mo¿e pomin¹æ tê procedurê w przypadkach, gdy:
pojazd został zatrzymany w wyniku poœcigu,
zatrzymuje pojazd, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, ¿e pochodzi z przestêpstwa,
je¿eli zachodzi uzasadnione podejrzenie, ¿e w aucie znajduj¹ siê osoby, które popełniły przestêpstwo.
W tych przypadkach policjant nakazuje kieruj¹cemu pojazdem lub pasa¿erowi opuœciæ pojazd, stan¹æ w
rozkroku i oprzeæ rêce na dachu (boku) pojazdu lub poło¿yæ siê na pasie drogowym twarz¹ do ziemi.
Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu mo¿e byæ wpuszczony tylko w razie koniecznoœci:
udzielenia mu pomocy medycznej,
doprowadzenia go do jednostki policji, izby wytrzeŸwieñ lub placówki słu¿by zdrowia,
poddania go badaniu na zawartoœæ alkoholu w organizmie lub œrodka działaj¹cego podobnie do alkoholu,
jeœli wykonanie tej czynnoœci w innych warunkach byłoby niemo¿liwe lub mogłoby zakłóciæ porz¹dek,
okazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia,
przeprowadzenia czynnoœci procesowych.
Policjant zatrzymuj¹c dokument stwierdzaj¹cy uprawnienie do kierowania pojazdami, wydaje pokwitowania.
Uwaga!!!
Jeœli masz podejrzenia, ¿e osoba zatrzymuj¹ca ciê do kontroli nie jest policjantem, lecz kimœ przebranym za
policjanta, to w takiej sytuacji nale¿y kontynuowaæ jazdê do najbli¿szej jednostki Policji albo do miejsca,
gdzie mo¿na spotkaæ inne osoby (stacja paliw, przydro¿ny bar, zajazd itp.) i zadzwoniæ pod numer alarmowy
Policji 997 lub 112.
�ródło: www.policja.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]