Bezpieczne posługiwanie się przedmiotami i urzadzeniami, bezpieczeństwo
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODEL VI
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Mój dom
Temat dnia:
„Urządzenia elektryczne i gazowe w domu”
Cele ogólne:
•
kszta³towanie nawyku bezpiecznego u¿ytkowania domowych urz¹dzeñ technicznych,
•
poznanie budowy, sposobu obs³ugi i zastosowania sokowirówki (miksera),
•
przestrzeganie
zasad bezpieczeñstwa przy korzystaniu z urz¹dzeñ elektrycznych i gazowych w domu.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
zna sprzêty i urz¹dzenia domowe, ich przeznaczenie,
•
potrafi w³¹czyæ i wy³¹czyæ proste urz¹dzenie elektryczne,
•
zna zasady obchodzenia siê z urz¹dzeniami gazowymi i Ÿród³ami ognia,
•
rozumie
niebezpieczeñstwo p³yn¹ce z niew³aœciwej obs³ugi urz¹dzeñ elektrycznych i gazowych,
•
zna i stosuje zasady bezpiecznego pos³ugiwania siê domowym sprzêtem elektrycznym,
•
potrafi przeczytaæ ze zrozumieniem prost¹ instrukcjê obs³ugi urz¹dzenia elektrycznego i gazowego,
•
umie obs³ugiwaæ sokowirówkê, mikser, czajnik elektryczny, toster, ¿elazko elektryczne.
Metody nauczania:
•
s³owna – rozmowa kierowana,
•
pogadanka,
•
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
•
zbiorowa jednolita,
•
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
•
karty pracy ucznia,
•
foliogram nr 1 ze schematem budowy sokowirówki,
•
sokowirówka,
•
wzory ró¿nych instrukcji, przepisów,
•
ksi¹¿ka kucharska,
•
owoce, warzywa, nó¿, pojemnik na sok, fartuszek.
Zapis w dzienniku:
Rozmowa na temat urz¹dzeñ elektrycznych u³atwiaj¹cych pracê w domu.
Bezpieczne
pos³ugiwanie siê urz¹dzeniami tech-
nicznymi. Sporz¹dzenie napoju owocowego.
Higiena
przygotowania posi³ków.
223
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Zna domowe urz¹dzenia
techniczne; pamiêta ich nazwy
i przeznaczenie.
Omówienie ilustracji
przedstawiaj¹cej urz¹dzenia
techniczne;
Wyodrêbnienie nazw urz¹dzeñ,
ich funkcji i znaczenia w ¿yciu
codziennym.
Ogl¹daj¹ ilustracjê, wypowiadaj¹
siê na temat wyposa¿enia
gospodarstwa domowego
w urz¹dzenia, które pomagaj¹
nam w pracach domowych,
nauce, a jednoczeœnie odgrywaj¹
wa¿n¹ rolê w uprzyjemnianiu
nam czasu wolnego.
Karta pracy ucznia
nr 1
Potrafi rozwi¹zaæ zagadki;
Rozwi¹zanie zagadek i wpisanie
w odpowiednie miejsca
rozwi¹zañ; uk³adanie zdañ
z zapisanymi wyrazami.
G³oœno i wyraŸnie odczytuj¹ treœæ
zagadek; rozwi¹zuj¹ zagadki,
wpisuj¹ rozwi¹zania w puste
linie, a nastêpnie samodzielnie
redaguj¹ zdania z tymi wyrazami.
Karta pracy ucznia
nr 2
Potrafi u³o¿yæ zdania
z odpowiednimi wyrazami.
Wyró¿nia urz¹dzenia s³u¿¹ce
w gospodarstwie domowym
do pracy jak i te, z których
korzystamy dla przyjemnoœci.
Omawianie ilustracji;
porównywanie urz¹dzeñ
technicznych; omawianie ich
funkcji – hierarchia wa¿noœci;
wype³nianie tabeli zgodnie
z poleceniem; g³oœne czytanie
przestrogi stanowi¹cej
ostrze¿enie przed niew³aœciwym
korzystaniem z domowych
urz¹dzeñ elektrycznych
i gazowych
.
Wyró¿niaj¹ domowe urz¹dzenia
techniczne s³u¿¹ce do pracy,
jak i te, z których korzystamy
w innych sytuacjach dnia
codziennego; ró¿nicuj¹ ich
przeznaczenie, sposoby
korzystania; wype³niaj¹ tabelê
zgodnie z poleceniem.
Karta pracy ucznia
nr 3
Umie podporz¹dkowaæ siê
regu³om zabawy.
Nauczyciel dok³adnie omawia
zabawê; wyznacza ucznia, który
„przerwie dop³yw pr¹du”,
uczniowie zapoznaj¹ siê
z przebiegiem zabawy.
Dzieci stoj¹ lub siedz¹
w kó³eczku, trzymaj¹c siê za rêce.
Nauczyciel puszcza iskierkê, która
wraca z powrotem.
Zna znaczenie s³ów: instrukcja,
przepis, zasada obs³ugi.
Ogl¹danie zgromadzonych
instrukcji, omawianie ich treœci;
Swobodnie wypowiadaj¹ siê
nt. najlepiej znanych instrukcji
i przepisów.
Zgromadzone
instrukcje, np. gier
planszowych,
budowy prostej
zabawki, obs³ugi
odkurzacza,
sokowirówki itp.,
Umie z niej korzystaæ !!!
Odszukanie wœród nich instrukcji
obs³ugi sokowirówki.
Stwierdzaj¹, do czego one s³u¿¹,
i czy wa¿na jest przedstawiona
w nich treœæ. (Zwrócenie uwagi
dzieci na kolejnoϾ
wykonywanych czynnoœci.)
Omówienie jej treœci, g³oœne
czytanie poszczególnych punktów
instrukcji obs³ugi.
ksi¹¿ka kucharska
lub inna
z przepisami
na soki owocowe.
Czytanie
instrukcji obs³ugi
sprzêtu gospodarstwa
domowego
.
Zapamiêtuj¹ najwa¿niejsze jej
elementy. (Test znajomoœci zasad
korzystania z technicznych
urz¹dzeñ domowych).
Karta pracy ucznia
nr 4
224
MODEL VI
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Zna i pamiêta g³ówne elementy
budowy sokowirówki.
Zapoznanie siê z budow¹
i praktyczn¹ obs³ug¹ sokowirówki.
Ogl¹daj¹ wybrane urz¹dzenie
techniczne – sokowirówkê.
Poznaj¹ jej budowê, zasadê
dzia³ania, sposób pod³¹czenia
do gniazda sieciowego.
Zwracaj¹ uwagê na
w³aœciwe
i bezpieczne
pod³¹czenie
urz¹dzenia do gniazda.
Zapisuj¹ elementy budowy tego
urz¹dzenia. Zwracaj¹ uwagê
na prawid³owe w³¹czanie
i wy³¹czanie urz¹dzenia
elektrycznego.
Sokowirówka
Foliogram nr 1
(budowa
sokowirówki)
Karta pracy ucznia
nr 5
Bezpiecznie i pod kontrol¹
nauczyciela nauczy³ siê z niej
korzystaæ.
Zapamiêtanie prostych
elementów budowy.
Wie, jak przyrz¹dziæ sok,
zna i pamiêta
zasady higieny
pracy i spo¿ywania posi³ków
Wykonanie napoju owocowo-
-warzywnego zgodnie z podanym
przepisem (pod kontrol¹
nauczyciela).
Przygotowanie i porz¹dkowanie
stanowiska pracy.
Uczniowie przygotowuj¹
potrzebne produkty i narzêdzia
pracy.
Omawiaj¹ zasady wykonania
napoju.
Stosuj¹ siê do wczeœniej
ustalonych
zasad korzystania
ze sprzêtu AGD
.
Sokowirówka
Karta pracy ucznia
nr 6
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
I. Opowieść ruchowa
Dzieci siedz¹ w okrêgu i trzymaj¹ siê za rêce. Nauczyciel „puszcza iskierkê” – uœcisk d³oni mówi¹c:
„Uwaga! P³ynie pr¹d, nasze rêce to przewody, wypuszczam go praw¹ rêk¹, czekam na powrót. Jeszcze raz p³ynie pr¹d,
wko³o, szybciej i szybciej. Co to? Przerwa³ siê przewód (dziecko puszcza rêkê kolegi, odsuwa siê), potrzebny jest elek-
tryk do naprawy. Podchodzi dziecko, które ³¹czy okr¹g. Ju¿ gotowe pr¹d p³ynie dalej”.
II. Rozwiązania zagadek:
Zagadka 1 – odkurzacz Zagadka 2 – telewizor
III. UWAGA !!! Nauczycielu !
PrzeprowadŸ z uczniami pogadankê na temat zakazu samodzielnego u¿ywania domowych urz¹dzeñ gazowych.
Porozmawiaj z nimi na temat istniej¹cych zagro¿eñ zwi¹zanych z manipulowaniem lub nieumiejêtnym korzystaniem
z kuchenki gazowej w domu.
PoprowadŸ dyskusjê na temat:
1. Jak zachowasz siê w sytuacji, gdy wchodz¹c do mieszkania poczujesz zapach gazu?
2. Ustal i zapisz numer pogotowia gazowego.
225
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
KARTA PRACY UCZNIA NR 1
Wokó³ nas znajduje siê wiele urz¹dzeñ technicznych, które u³atwiaj¹ nam ¿ycie. Popatrz na rysunek
i odszukaj na nim urz¹dzenia techniczne, które pomagaj¹ nam w gospodarstwie domowym. Nazwij
je i powiedz, do czego s³u¿¹.
226
MODEL VI
KARTA PRACY UCZNIA NR 2
Rozwiąż zagadki.
Z zapisanymi wyrazami (rozwi¹zaniami zagadek) u³ó¿ zdania i zapisz je w odpowiednich liniach.
ZAGADKI
Z szumem spaceruje
po meblach, dywanie
i najmniejszy py³ek
po nim nie zostanie
.........................................................................
Okienko ma ma³e,
ogl¹dasz w nim bajki,
filmy wspania³e
..........................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
.............................................................................................................
Zapamiętaj !!!
Zawsze przestrzegaj zasad
bezpieczeństwa
.
Bądź ostrożny
przy używaniu urządzeń technicznych.
227
[ Pobierz całość w formacie PDF ]