Bezpiecznie korzystam z uroków zimy, Kultura bezpieczeństwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Sposob na zdrowe i bezpieczne ferie
Temat dnia: „Bezpiecznie korzystamy z uroków zimy”
Cele ogólne:
•
rozwijanie myœlenia przyczynowo-skutkowego,
•
kszta³cenie œwiadomoœci potrzeby dbania o w³asne zdrowie i ¿ycie,
•
poznanie sposobów planowania zajêæ i ciekawego spêdzania czasu wolnego,
•
rozwijanie umiejêtnoœci wypowiadania siê na podany temat,
•
uœwiadomienie koniecznoœci zachowania bezpieczeñstwa podczas uprawiania sportów zimowych.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
wie, w jaki sposób mo¿na bezpiecznie spêdziæ ferie zimowe,
•
zna rady i przestrogi, jak bezpiecznie spêdziæ ferie,
•
wie, ¿e zmienne warunki pogodowe maj¹ wp³yw na bezpieczeñstwo u¿ytkownika drogi,
•
wie, jak nale¿y bawiæ siê, aby zachowaæ bezpieczeñstwo w³asne i kolegów,
•
jest odpowiedzialny za w³asne postêpowanie,
•
wie, ¿e nale¿y unikaæ miejsc niebezpiecznych podczas zabawy,
•
umie opowiedzieæ w kilku zdaniach o swoich ulubionych zabawach zimowych.
Metody nauczania:
•
analityczno-percepcyjna,
•
percepcyjno-odtwórcza,
•
praca z tekstem,
•
æwiczenia,
•
rozmowa,
•
obserwacja.
Formy pracy:
•
zbiorowa jednolita,
•
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
•
list „Pani Zimy” do dzieci,
•
karty pracy nr 1 - 3,
•
tekst opowiadania Astrid Lindgren „Lasse wpada do jeziora”,
•
nagranie magnetofonowe utworu E. Waldteufla „£y¿wiarze”,
•
gazety, blok rysunkowy, pasta do zêbów, materia³ uzupe³niaj¹cy.
Zapis w dzienniku:
Bezpieczne zimowe zabawy – dobre rady. Dbamy o zdrowie uprawiaj¹c sporty zimowe. G³oœne i wyraziste czytanie
ze zrozumieniem tekstu „Lasse wpada do wody”. Redagowanie zdañ oceniaj¹cych postêpowanie rówieœników.
Granie na dzwonkach melodii „£y¿wiarze”. Praca plastyczna na okreœlony temat.
28
MODUŁ I
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Poprawnie odczytuje tekst listu.
Zna znaczenie s³ów: adresat,
nadawca.
Czytanie listu od Pani Zimy.
Uzupe³nianie brakuj¹cych
fragmentów odpowiednimi
wyra¿eniami.
Odczytuj¹ fragmenty listu.
Redaguj¹ list uzupe³niaj¹c go
brakuj¹cymi wyra¿eniami.
Karta pracy nr 1,
zadanie 1.
Tekst listu
z lukami
Wie, jakie s¹ bezpieczne
i niebezpieczne zabawy zimowe.
OdpowiedŸ na pytania: Jakie
niebezpieczeñstwa zagra¿aj¹
dzieciom w czasie zabaw
zimowych? W jaki sposób mo¿na
wypoczywaæ zim¹ na œwie¿ym
powietrzu? (saneczki, kulig, ³y¿wy,
œnie¿ki)
Ogl¹daj¹ ilustracje, podpisuj¹
ilustracje okreœleniami:
bezpieczne
,
niebezpieczne
.
Koloruj¹ obrazki.
Karta pracy nr 1,
zadanie 2.
Karta pracy nr 2
Potrafi oceniæ postêpowanie
rówieœników.
Wypowiedzi na temat bez-
piecznej jazdy na ³y¿wach
na podstawie opowiadania
Astrid Lindgren „Lasse wpada
do jeziora”.
Poznanie wyrazów o znaczeniu
przeciwnym.
Wybrani uczniowie g³oœno czytaj¹
opowiadanie. Uczniowie
wypowiadaj¹ siê i pisz¹ zdania
oceniaj¹ce postêpowanie Lassego.
Wyró¿niaj¹ przymiotniki i zapisuj¹
je na diagramie wokó³ imienia
ch³opca.
Tekst
opowiadania
„Lasse wpad³
do jeziora”
Karta pracy nr 3,
Zadania 1 i 2.
Potrafi graæ melodiê
na dzwonkach.
Granie na dzwonkach melodii
„£y¿wiarze”.
S³uchaj¹ utworu muzycznego
Emila Waldteufla „£y¿wiarze”.
Rozmawiaj¹ nt. wys³uchanego
utworu. Ucz¹ siê gry na
dzwonkach, odczytuj¹ nuty
nazwami solmizacyjnymi, graj¹
(próbuj¹ graæ) melodiê
na dzwonkach.
Nagranie
magnetofonowe
utworu
E. Waldteufla
„£y¿wiarze”,
dzwonki
Metrum i tempo utworu
(metrum 3, umiarkowane)
Potrafi naœladowaæ pingwina.
Zabawa ruchowa „Pingwiny”
Naœladuj¹ pingwiny, wo³aj¹: „ork,
ork” i skacz¹ z „kry” na „krê”.
Gazety imituj¹ce
krê
Potrafi namalowaæ swoj¹
ulubion¹ zabawê zimow¹.
Zna formy grafiki u¿ytkowej.
Namalowanie obrazka „Moje
ulubione zabawy zimowe”
Samodzielnie lub w grupach
tworz¹ na du¿ych arkuszach
papieru obraz zimowej zabawy,
maluj¹ past¹ do zêbów
na ciemnym tle postacie w ruchu.
Pasta do zêbów,
blok rysunkowy
Potrafi oceniæ w³asne
postêpowanie w czasie zabaw
zimowych
Wyci¹ganie wniosków
z niew³aœciwego zachowania
podczas zabaw zimowych
(zagro¿enie zdrowia i ¿ycia)
Spontaniczne wypowiedzi
uczniów
29
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
List Pani Zimy do dzieci
Kochane (Dzieci!)
Prosicie mnie o (œnieg i lód). Cieszê siê, ¿e lubicie (siê bawiæ) i korzystaæ z (uroków zimy).
Pamiêtajcie jednak, (¿e taka zabawa mo¿e byæ) niebezpieczna.
Proszê Was, nie œlizgajcie siê (na zamarzniêtych jeziorach) i stawach. Nie rzucajcie (twardymi) œnie¿kami
w kolegów. Nie przyczepiajcie (sanek) do (samochodów).
Bawcie siê bezpiecznie, z dala od (ruchliwych) dróg.
¯yczê Wam wielu wspania³ych wra¿eñ.
Pani Zima
Tekst listu mo¿na przepisaæ na kartê o du¿ym formacie, ozdobiæ i powiesiæ w klasie na widocznym miejscu.
Materiał tekstowy „Lasse wpada do jeziora” na podstawie „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren
Biegn¹c na prze³aj przez pastwisko Zagrody Pó³nocnej, dobiega siê do ma³ego jeziorka. Tam to w³aœnie jeŸdzimy
na ³y¿wach w zimie.
W tym roku na jeziorze by³ przepyszny b³yszcz¹cy lód. Pewnego dnia mama nie chcia³a, ¿ebyœmy szli na jezioro, bo tatuœ
i wujaszek Erik wyr¹bali na nim du¿y przerêbel. Brali stamt¹d lód do naszej lodowni.
– Bêdziemy przecie¿ widzieli ga³êzie ja³owca, które powtykali doko³a przerêbla – powiedzia³em wtedy.
Mamusia w koñcu pozwoli³a nam iœæ.
Lasse jest czasem strasznie g³upi. Najczêœciej wtedy, kiedy chce siê czymœ popisaæ. Tym razem te¿ tak by³o. Zacz¹³ jeŸdziæ
tak blisko przerêbla, jak tylko móg³.
– Uwaga! Jedzie s³ynny ³y¿wiarz z Bullerbyn! – krzycza³ i jecha³ prosto na przerêbel, skrêcaj¹c dopiero w ostatniej chwili.
– Lasse, nie wariuj! – wo³a³ Olle.
Wymyœlaliœmy Lassemu wszyscy, ale nic nie pomaga³o. Zacz¹³ robiæ pêtle i zakrêtasy doko³a przerêbla. Czasami jecha³
ty³em.
– Oto nadje¿d¿a dumny ³y¿wiarz z Bullerbyn! – krzycza³ znowu.
I nagle – plusk! Wjecha³ ty³em prosto do przerêbla, gdy¿ zapêdzi³ siê zbyt daleko. Zaczêliœmy krzyczeæ. Lasse krzycza³
najg³oœniej. Przestraszyliœmy siê okropnie, bo myœleliœmy, ¿e Lasse utonie. Po³o¿yliœmy siê na lodzie d³ugim rzêdem, trzy-
maj¹c jedno drugie za nogi. Bosse le¿a³ na samym przodzie przy przerêblu, a my trzymaliœmy go z ca³ej, ca³ej si³y za
nogi. Wtedy Bosse wyci¹gn¹³ Lassego z przerêbla i pobiegliœmy do domu, ile by³o si³ w nogach. Lasse p³aka³ prawie, ale
niezupe³nie.
– Pomyœl, jak wróci³byœ do domu, gdybyœ by³ utopiony? – spyta³ Bosse.
– Nie mówi siê „by³ utopiony” – powiedzia³ Lasse ze z³oœci¹, chocia¿ na pewno bardzo lubi³ Bossego za to, ¿e go
wyci¹gn¹³. Bo trochê póŸniej, po po³udniu, da³ Bossemu du¿o o³owianych ¿o³nierzy.
Astrid Lindgren
30
MODUŁ I
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
Odczytajcie fragmenty listu Pani Zimy do Was. Czêœæ listu jest nieczytelna, poniewa¿ mróz
wymalowa³ na nim piêkne wzorki. Uzupe³nijcie brakuj¹ce fragmenty, a dowiecie siê, o czym Pani
Zima napisa³a w liœcie.
Kochane ...........................!
Prosicie mnie o ............................................................... .
Cieszê siê, ¿e lubicie.......................................... i korzystaæ z ................................. .
Pamiêtajcie jednak, ¿e ....................................................................niebezpieczna .
Proszê Was, nie œlizgajcie siê ................................................................... i stawach.
Nie rzucajcie .................................... œnie¿kami w kolegów.
Nie przyczepiajcie ...................................... do ................................................... .
Bawcie siê bezpiecznie, z dala od ............................................. dróg.
¯yczê Wam wielu wspania³ych wra¿eñ.
Pani Zima
Zadanie 2.
Przyjrzyj siê obrazkom i podpisz je u¿ywaj¹c wyrazów:
bezpieczne
,
niebezpieczne
.
31
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
KARTA PRACY UCZNIA NR 2.
Oto kilka przestróg dla Ciebie. B¹dŸ odpowiedzialny za swoje zdrowie i ¿ycie. Pamiêtaj, nigdy nie
nara¿aj siê na niebezpieczeñstwo. Pokoloruj rysunki.
32
[ Pobierz całość w formacie PDF ]