Bartosz Danowski dziecko w sieci helion, ebooki6

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
4
Dziecko w sieci
Rozdział 4.
MS Windows XP — kontrola i bezpieczeństwo dziecka
79
Kontrola stron WWW
80
Kontrola innych aplikacji używanych przez dziecko
109
Krótkie podsumowanie
124
Rozdział 5.
MS Windows Vista
— nowe funkcje kontroli rodzicielskiej
125
Konto użytkownika
126
Konfiguracja kontroli rodzicielskiej
129
Jak to wygląda od strony dziecka
138
Analiza zachowań
141
Krótkie podsumowanie
142
Rozdział 6.
Inne przydatne informacje
145
Gdzie szukać pomocy i zgłaszać zagrożenia
146
Usługi oferowane przez dostawców internetu
148
Wykaz przydatnego oprogramowania
150
Wykaz stron dla dzieci
151
Wykaz stron dla rodziców
152
Wzory umów
152
Netykieta
153
Krótkie podsumowanie
153
Podsumowanie
155
Bibliografia
159
ROZDZIAŁ 2
Podstawy
ochrony dziecka
przed zagrożeniami
Nasze dzieci są zafascynowane grami komputerowymi, internetem,
telewizją, DVD, telefonami komórkowymi. Nie mamy na to wpływu
— nie zatrzymamy postępu cywilizacji, bo i po co? Ale możemy,
a nawet powinniśmy, nauczyć się skutecznie chronić dzieci przed
zagrożeniami płynącymi z internetu i nie musimy być przy tym infor-
matykami czy programistami. Wystarczy, że będziemy kochającymi
i uważnymi na to, co robi nasze dziecko, rodzicami. Bo to nieprawda,
że urządzenia elektroniczne sprawiają, że trudniej jest być rodzicem.
 24
Dziecko w sieci
Według Schuli Blank, amerykańskiego psychiatry dziecięcego, nie
ma żadnego związku pomiędzy naszą umiejętnością zachowania
autorytetu a pojawieniem się urządzeń elektronicznych. Na poparcie
swojej tezy cytuje ona słowa Sokratesa, słynnego greckiego filozofa
i myśliciela, który żył w czasach, kiedy nie było telewizji, gier kom-
puterowych czy komputera, i który mówił wtedy:
„Dzisiejsza młodzież lubi luksus, ma złe maniery, nie uznaje
żadnych autorytetów i nie ma szacunku dla starszych (…)
W naszych czasach dzieci stały się tyranami, nie pomagają w domu,
(…) nie są posłuszne swoim rodzicom i tyranizują nauczycieli”.
Czytając te słowa, zgodzimy się prawie wszyscy, że są one aktualne
i dzisiaj. Ale my jako coraz bardziej świadomi rodzice pragnący dobra
swoich dzieci możemy to zmienić, np. jeśli nie będziemy pozwalać
dzieciom sobą kierować ani uznawać zanadto ich praw (być może to
pokłosie tzw. bezstresowego modelu wychowania). Faktem bezspor-
nym jest, że dzieci czasem lepiej niż my potrafią obsługiwać kompu-
ter, szybciej chłoną nowoczesną wiedzę technologiczną i opanowują
umiejętność posługiwania się urządzeniami elektronicznymi — ich
małe zwinne palce z zawrotną szybkością „biegają” po klawiaturze
komputera czy telefonu komórkowego. Ale w obliczu np. istotnych
niebezpieczeństw związanych z używaniem wyżej wymienionych
zdobyczy cywilizacji sama wiedza to za mało, potrzebna jest świa-
domość, że zagrożenia te istnieją. I właśnie szczególnie dzisiaj, kiedy
prawie niemal codziennie jesteśmy zaskakiwani nowymi doniesieniami
ze świata nauki i techniki — zadaniem rodziców jest wpojenie dzieciom
tej świadomości.
Jak podają badania, dzieci w krajach rozwiniętych codziennie spędzają
przeciętnie 6 godzin i 32 minuty przed ekranem: oglądając telewizję,
film w kinie, grając w gry na konsolach, używając komputera i surfując
po internecie. A ile czasu poświęca na to Twoje dziecko? Może tyle
samo, może mniej, a może jeszcze więcej?
Niezależnie od tego, czy jesteśmy fanami komputera, czy kompute-
rowymi ignorantami, jeśli nasze dziecko z niego korzysta, powinni-
śmy mu towarzyszyć w jego wirtualnych podróżach, interesować się
tym, co ono robi, czego szuka i przede wszystkim rozmawiać z nim.
Dzięki niniejszej książce sprostanie temu problemowi stanie się dla
każdego rodzica o wiele prostsze.
25
Rozdział 2 • Podstawy ochrony dziecka przed zagrożeniami
Rozmowa z dzieckiem to zainteresowanie nim i jego sprawami, a także
jego różnymi problemami, nie tylko szkolnymi. Jeśli chcemy, aby
dziecko rozmawiało z nami, to już od najmłodszych lat, kiedy zwróci
się do nas z pytaniem, musimy koniecznie znaleźć dla niego czas i po-
traktować jego sprawy poważnie. Jeśli tego nie zrobimy, bo akurat nie
mamy czasu, może to dziecko zniechęcić na tyle skutecznie, że straci
ono ochotę na rozmowę z nami kiedykolwiek, poczuje się nieakcep-
towane oraz uzna, że uważamy jego sprawy za mało ważne. Wtedy
istnieje niebezpieczeństwo, że gdy naprawdę będzie miało problemy,
zwróci się o pomoc do rówieśników albo innego dorosłego, który
zdobędzie jego zaufanie, a to może być niebezpieczne. Wiadomości
uzyskane od rówieśników mogą być zniekształcone, przekazane w spo-
sób wulgarny i brutalny, a obcy dorosły może udzielać takich infor-
macji, które będą mu potrzebne do wykorzystania zaufania dziecka
i skrzywdzenia go.
Dzieci, których rodzice są nimi zainteresowane i poświęcają im czas,
czują się bezpiecznie, kochane i akceptowane. Potrzeba bezpieczeń-
stwa, oprócz potrzeby kontaktu emocjonalnego i sukcesu, jest jedną
z fundamentalnych potrzeb każdego człowieka. Jej zaspokojenie jest
gwarancją wyeliminowania lęków ze wszystkich rodzajów aktywności
dziecka.
Zaspokojenie wyżej wymienionych potrzeb jest podstawą w wycho-
waniu dzieci na ludzi o prawidłowej osobowości, ludzi pewnych swojej
wartości, mających pozytywne wzorce, szczęśliwych i akceptujących
życie. Dzieci bardzo potrzebują pozytywnego wsparcia ze strony ro-
dziców, bez tego są niepewne i zagubione. Ważne jest przy tym, aby
nie narzucać im tego, co jest dla nich trudne i niezrozumiałe, ale
akceptować ich własne wybory, jeśli są dobre i słuszne. W sytuacji
kiedy młody człowiek dokonuje negatywnych wyborów i zdaniem
rodzica jest to dla niego złe, należy dyscyplinować dziecko i wyznaczać
mu określone granice. Przy wprowadzaniu w relacje z dzieckiem tzw.
pozytywnej dyscypliny niezmierne ważne jest utrzymanie równowagi
między wychowaniem zbyt pobłażliwym i zbyt surowym. Aby tę rów-
nowagę udało się zachować, należy m.in. wyznaczać dziecku spra-
wiedliwe i stanowcze granice, przekazywać rozsądne zasady postę-
powania, wydawać jasne instrukcje i polecenia oraz nie zapominać
o stosowaniu pochwał — doceniać dziecko. W końcu także koniecznie
realizować zaplanowane i uzgodnione z dzieckiem konsekwentne
działania w przypadku jego niewłaściwego zachowania.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl
  •